Jobb & ungdomar

Det är så mkt snack om att det inte finns jobb för dom unga.

Visst ! Det är inte lika lätt att få ett jobb som " förr ".

Men jag tror inte att många unga lägger mkt tid på att få ett jobb heller.

Dock INTE alla !

Dagens unga är så bekväma och blir servade hemifrån med det mesta.

Varför ska dom då jobba ?

Vilket är bäst egentligen ?  Jag har jobbat sen jag var 12 år. Började plocka jordgubbar.

Cyklade tidigt på morgonen till jordgubbslandet. Det var ingen som körde mig dit.

Jag var överlycklig för mina egna pengar som jag hade tjänat. Å stolt !

Sommarjobb hade jag varje sommar. Sökte själv olika jobb.

Å är man inte kräsen och tar vad som helst, så finns det jobb !

Man måste ju börja någonstans. Få kontakter. Visa upp vem man är och att man vill jobba.

Dagens unga vågar knappt söka ngt jobb. För att dom aldrig har behövt göra ngt.

Föräldrarna har gjort det mesta för dom.

Hur ska man då få självförtroende och våga ta tag i saker ???

Visst ska man finnas för sina barn. Givetvis !

Men jag tror inte på att man vinner på ngt att serva dom med allt.

Dom behöver också få känna att dom fixar och är duktiga ! Å få lära sig av sina misstag.

Hellre uppmuntra dom till att göra saker. Ge dom råd och tips.

Det har dom nytta av hela livet sen.

Nu tycker säkert en del att jag är en moraltant. Kanske jag är !

Men samhället har knappast blivit bättre för dom unga !

Man kan inte klaga på att det inte finns ngt att göra. När man inte ens vill göra ngt ;-)

Kommentarer
Postat av: Pelle

Bra skrivet, kan bara instämma!

2012-06-14 @ 07:05:14
Postat av: Rydaholmare

Klockrent !!!

2012-06-20 @ 17:44:42
Postat av: Gäst

Klockrent !!!!

2012-06-20 @ 17:45:51
Postat av: Gäst

Klockrent!!

2012-06-20 @ 19:59:52
Postat av: AC

Har du läst mina tankar! =)

Kram på dig <3

2012-06-26 @ 16:29:43
URL: http://ambivalentablogen.blogg.se
Postat av: Gunsan

Jag tänkte på det där m jobb o ungdomar och hur de var då jag var barn. Då satt man barnvakt, gick ut o gick med småbarn lr tom bebisar o man fick en slant för det. Jag jobbade helger i en kiosk fr jag började 7;an. Hade 2 jobb en period. Min dotter delade ut reklam då hon var ca 12. Idag...jaaa då ser det väldigt annorlunda ut, men inte t det bättre, enl mej.
Kram <3

2012-07-13 @ 00:48:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0